Osobní asistence • Domácí péče

 

Podpora pečujících loga

Posláním Osobní asistence ∙ Domácí péče je pomáhat lidem od tří let věku se sníženou soběstačností z důvodu zdravotního znevýhodnění a seniorům a podporovat je v běžných denních činnostech a aktivitách jejich života, které si nemohou plně zajistit sami ani za pomoci okolí. Cílem je, aby mohli zůstávat v domácím prostředí, zapojovat se do běžného života s ohledem ke svému zdravotnímu stavu a věku. Službu poskytujeme v domácnostech, ve školských zařízeních a všude tam, kde nás lidé potřebují.

Logo Osobní asistence

Mgr. Petra Chmelenská 


Tel.: 734 792 806
WlvC-3d907c-T65j4mnn1W7r
Havlíčkova 12, Dvůr Králové nad Labem 544 01

POZOR, ZMĚNA SÍDLA KANCELÁŘE
najdete nás naproti Šindelářské věži

Další kontakty

Klikněte na šipku pro zobrazení obsahu

Sociální pracovnice:
Bc. Martina Mazáčová, DiS.
Tel: 703 855 725     
WlvC-3d905BkQOQ938Es-Z8cT-M

Pečující ruce

Co děláme, s čím pomáháme

  • v osobní asistenci účinně pomáháme dětem, dospělým a seniorům, kteří ve svém obvyklém prostředí potřebují pomoc a podporu další osoby
  • pomůžeme vám zvládnout běžný den - pomůžeme vám se obléknout, připravit jídlo a pití, najíst se, omýt se, pomůžeme s údržbou domácnosti a osobních věcí
  • doprovodíme vás k lékaři, do společnosti nebo jen na procházce, dojdeme na úřad nebo na nákup.
  • pomůžeme vám ve škole, školce, v zaměstnání, podpoříme vás v upevňování tělesných a rozumových dovednostech
  • podporujeme pečující rodiny
  • pomůžeme najít řešení právě pro vás - poskytneme radu a kontakty pro zvládání nových životních situací, které přináší zdravotní omezení

Jak si nás objednat

  • kontaktujte nás ve všední dny - osobně, písemně nebo telefonicky; kontakty jsou uvedeny níže na této stránce
  • my přijedeme až za vámi domů
  • domluvíme se, s čím a jak potřebujete pomoc, v jakém čase a jak často
  • dojednáme společně plán, podle kterého služba bude vykonávána. Plán se v průběhu času ve spolupráci s klienty aktualizuje, aby služba byla pro vás co nejlepší
  • sepíšeme spolu smlouvu

Služby osobní asistence poskytujeme denně po celý rok,
od 6:00 do 23:00 hodin.

Více informací najdete v příručce

Klikněte na šipku pro zobrazení obsahu

Příručka ke stažení -  formát pdf

- v souboru také naleznete informace, jak se řeší stížnosti na poskytovanou službu

Pomáháme pečujícím

  • Podporujeme pečující prostřednictvím poskytnutí rady a kontaktů, doprovázení a zorientování se v možnostech nabídek pomoci.
  • Nabízíme společné setkávání pečujících na zajímavých seminářích.
  • Začínajícím pečujícím předvedeme, naučíme praktické dovednosti při péči. To vše zdarma.

Úhrada služby

Klikněte na šipku pro zobrazení obsahu

Ceník Osobní asistence ∙ Domácí péče platný od 01.09.2024


Úhrada sociální služby Osobní asistence ∙ Domácí péče se stanovuje na 165,- Kč/hod.

Výše úhrady za poskytovanou sociální službu činí 165,- Kč/hod. V případě, že klient využije službu v rozsahu vyšším než 80 hodin/měsíc, pak se úhrada za poskytovanou sociální službu snižuje u všech poskytnutých hodin v daném měsíci na částku 145,- Kč/hod.


Ceník fakultativních služeb platný od 1. 9. 2024


Cena dopravy ve městě Dvůr Králové nad Labem 30,- Kč jedna jízda
Cena dopravy mimo město Dvůr Králové nad Labem 15,- Kč / km


Fakultativní služba je poskytována pouze uživatelům, kteří mají s Oblastní charitou Dvůr Králové uzavřenou smlouvu na poskytování základních činností. Poskytnutí fakultativní služby závisí na provozních a personálních možnostech organizace. Přednostní je poskytnutí základních činností
sociální služby.

Ceník ke stažení v pdf

Jednání se zájemcem o službu, Podávání stížností

Klikněte na šipku pro zobrazení obsahu

Sociální pracovník informuje zájemce (nebo lidi spolupodílejí se na péči o jeho osobu) o možnostech pomoci, zprostředkovává informace, které směřují k řešení nepříznivé sociální situace.

Postup při jednání se zájemcem o službu:

1.      Zájemce kontaktuje soc. pracovníka služby Osobní asistence • Domácí péče a domluví se na společném jednání, které probíhá většinou v domácnosti zájemce

2.       Vyjednávání o službě:

  • sdělení požadavků zájemce
  • předání informací o možnostech ze strany služby Osobní asistence • Domácí péče, informování zájemce o všem, co by měl vědět před uzavřením smlouvy o poskytování služby

3.      Zjišťování nepříznivé sociální situace:

  • Pokud se zájemce rozhodne využít služby Osobní asistence • Domácí péče a je cílovou skupinou služby Domácí péče Osobní asistence, sociální pracovník vypracuje na základě šetření záznam z jednání zájemce o službu osobní asistence, který slouží k sepsání smlouvy. Šetření je prováděno sociálním pracovníkem většinou na místě poskytování služby v přímém kontaktu se zájemcem o službu.
  • Od zájemce se zjišťuje: jméno, příjmení, datum narození, adresa, telefon, co si od služby přeje, zda je služba pro zájemce potřebná a v jaké konkrétní formě, průběhu a rozsahu poskytovaných služeb.
  • V případě plné kapacity je žádost zařazena do evidence žadatelů o službu, po uvolnění kapacity je zájemce kontaktován a služba mu je nabídnuta. Následně se znovu vyjednává o službě.

 

Uzavírání smlouvy o poskytování sociální služby

Dojde-li ke shodě mezi zájemcem a poskytovatelem služby Osobní asistence • Domácí péče je vypracována písemná smlouva o poskytování služby osobní asistence na základě záznamu z jednání zájemce o službu.

Před podpisem smlouvy jsou zájemci zopakovány skutečnosti, které smlouva obsahuje. Jestliže zájemce náležitostem smlouvy rozumí a s obsahem souhlasí, smlouvu je možné podepsat.

Smlouvu za poskytovatele podepisuje vedoucí služby Osobní asistence • Domácí péče. Smlouvu za uživatele podepisuje sám uživatel, v případě nezletilosti či jiné překážky je podepsána zástupcem stanoveným dle platné legislativy ČR.

 

Stížnosti

Stížnost je možné podat ústně (osobně nebo telefonicky), písemně (doručovací službou nebo osobně je možné vhodit do označené poštovní schránky organizace), elektronicky, anonymně.

Kontaktní údaje:

telefon vedoucí služby 734 792 806, vedoucí sociálních služeb 736 501 521, ředitelka 734 435 102

Erbenova 2355, Dvůr Králové nad Labem, 544 01

e-mail.: asistence@charitadk.cz

Stížnost může podat uživatel a kdokoliv, jenž důvod ke stížnosti zjistil. Stěžovatel si může zvolit zástupce (blízkou osobu) nebo tlumočníka pro vyřízení stížnosti.

Poskytovatel reaguje na každou stížnost, která mu byla doručena (i na anonymí). Lhůta na vyřízení stížnosti je 30 dní od převzetí.

Každý zaměstnanec organizace je povinen přijmout stížnost, kterou předá vedoucímu služby.

O způsobu přijímání a vyřizování stížností jsou vedeny písemné záznamy. Veškeré odpovědi na stížnosti jsou zasílány v písemné podobě zpět stěžovateli. Pokud stěžovatel není znám, jeho stížnost je zaevidována, prošetřena a výsledek se je uveřejněn na informační tabuli před kanceláří osobní asistence. Stížnosti jsou analyzovány na pravidelných poradách pracovního týmu. Za evidenci stížností je odpovědný vedoucí pracovník služby nebo osoba, kterou tím pověří.

V případě stížnosti na sociální pracovnici/vedoucí služby je možné se obrátit na vedoucí sociálních služeb nebo na ředitelku Oblastní charity Dvůr Králové (adresa: Rooseveltova 315). V případě nespokojenosti se dále stěžovatel může odvolat k řediteli Diecézní charity Hradec Králové, Velké nám. 37, 500 02, případně Veřejné ochránkyně práv, Údolní 39, Brno, 602 00 (+420) 542 542 888

Garantovaná nabídka

Klikněte na šipku pro zobrazení obsahu 

Domácí péče ∙ Osobní asistence

Základní popis garantované nabídky:

Požadavky dle zákona o sociálních službách na sociální službu

Poskytovatel služby má oprávnění k poskytování sociální služby Osobní asistence dle § 39 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (na základě rozhodnutí o registraci).

Poskytovatel plní všechny povinnosti stanovené zákonem, zejména povinnosti uvedené v § 88, které zahrnují dodržování standardů kvality sociálních služeb.

Služba je poskytována v souladu s vyhláškou č. 505/2006 Sb., která stanoví obsah základních činností osobní asistence.

Místo poskytování služby

Služba se poskytuje v terénu, v přirozeném sociálním prostředí uživatele – dle uzavřené smlouvy o poskytování sociální služby.

Typickým místem poskytování služby je domácí prostředí uživatele, škola, zaměstnání či jiné prostředí, kde se uživatel běžně pohybuje.

Podmínky poskytování služby

Služba je poskytována tak, aby byla zachována mlčenlivost o všech skutečnostech, které uživatel sdělí, s výjimkou zákonné povinnosti ohlásit nebo překazit trestný čin.

Při poskytování služby jsou dodržovány stanovené písemné pracovní postupy k jednotlivým základním činnostem.

Poskytovatel i pracovníci dodržují standardy kvality sociálních služeb, požadavky zákona o sociálních službách a dalších souvisejících právních předpisů.

Rozsah a způsob poskytování služby vychází z individuálních potřeb, schopností a přání uživatele.

Cena služby

Služba je hrazena dle platného ceníku, který je zveřejněn na webových stránkách poskytovatele a k dispozici také v tištěné podobě v sídle služby.

Garantovaný čas

Celkový rozsah a délka poskytovaných úkonů se stanovují s ohledem na individuální potřeby, osobní tempo a aktuální situaci uživatele.

Poskytování služby je plánováno tak, aby respektovalo běžný způsob života uživatele a podporovalo jeho soběstačnost a začlenění do společnosti.

Pracovníci poskytující úkony

Službu poskytují pracovníci v sociálních službách na pozici osobní asistent, kteří splňují odbornou způsobilost dle § 116 zákona č. 108/2006 Sb.

Související dokumentace

Pracovní postupy k jednotlivým základním činnostem.
- Evidence a vyřizování stížností.
- Zjišťování spokojenosti uživatelů a vyhodnocování výstupů.
- Výkaz poskytnutých služeb (minutovník).
- Denní záznamy o průběhu poskytování služby.
- Opatření a závěry vyplývající ze zjišťování spokojenosti uživatelů.

 

Garantovaná nabídka základních činností/úkonů:

a) Pomoc a podpora při podávání jídla a pití

Cíl úkonu

Zajistit pomoc a podporu uživateli při podávání jídla a pití
v případech, kdy z důvodu snížené soběstačnosti není schopen tuto činnost vykonat samostatně. Cílem je umožnit uživateli, aby se najedl a napil důstojně, bezpečně a podle svých individuálních možností, s maximálním zachováním jeho soběstačnosti.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje veškeré činnosti spojené s podáváním jídla a pití
– od přípravy a úpravy pokrmu až po vlastní podání. Při poskytování této činnosti je dbáno na respektující, citlivý a důstojný přístup pracovníků a na dodržování hygienických zásad. Pracovník vede úkony tak, aby podporoval rozvoj nebo udržení schopností uživatele, včetně využívání kompenzačních pomůcek při stravování.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel se nají a napije důstojným a civilizovaným způsobem,
v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi a svými individuálními potřebami.

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu jídla a pití, podle aktuálních potřeb a denního režimu uživatele.

Místo poskytování

V přirozeném sociálním prostředí uživatele – zejména v domácnosti, ve škole, na pracovišti nebo v jiném místě dle smlouvy o poskytování služby.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        přípravu jídla (krájení, mixování, porcování)

-        přípravu a donášku jídla či nápoje,

-        pomoc při použití speciálních pomůcek (např. upravený příbor, protiskluzová podložka, hrnek se dvěma uchy),

-        krmení uživatele,

-        nalití, přidržení nebo podání nápoje, včetně pití brčkem nebo lžičkou,

-        dohled při jídle v případě rizika dušení nebo aspirace.

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence,
v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele podle § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách.

 

b) Pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek

Cíl úkonu

Poskytnout uživateli pomoc a podporu při oblékání a svlékání v případech, kdy z důvodu snížené soběstačnosti není schopen tuto činnost vykonat samostatně. Cílem je umožnit uživateli, aby se oblékl a svlékl důstojně, bezpečně a dle svých individuálních možností, s ohledem na zachování nebo rozvoj jeho soběstačnosti.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje veškeré činnosti spojené s oblékáním, svlékáním a úpravou oděvu. Při poskytování je dbáno na citlivý, respektující a důstojný přístup pracovníků a na dodržování hygienických zásad.
Pracovník postupuje tak, aby úkon vedl k rozvoji nebo udržení schopností uživatele a podporoval jeho aktivní zapojení do činnosti.
Zahrnuje také používání kompenzačních pomůcek při oblékání a svlékání (např. speciální háčky, navlékače ponožek, prodloužené lžíce na boty apod.).

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel se oblékne a svlékne důstojným a civilizovaným způsobem, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi a svými individuálními potřebami.

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu s ohledem na aktuální potřeby a denní režim uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

 

 

-        pomoc při výběru a nachystání oděvu,

-        pomoc při oblékání a svlékání jednotlivých částí oděvu,

-        přidržení oděvu při oblékání,

-        zapínání a rozepínání knoflíků, háčků, zipů, suchých zipů, přezek apod.,

-        pomoc při obouvání a zouvání, včetně zavazování obuvi,

-        pomoc při nasazování a sejmutí protéz, kýlních pásů či jiných kompenzačních pomůcek,

-        základní pomoc při péči o osobní doplňky (např. brýle, umělé zuby apod.).

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele podle § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

c) Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru

Cíl úkonu

Zajistit uživateli pomoc a podporu při prostorové orientaci a samostatném pohybu doma i venku v případech, kdy není schopen se z důvodu snížené soběstačnosti pohybovat nebo orientovat bez pomoci jiné osoby.
Cílem je umožnit uživateli bezpečný, důstojný a samostatný pohyb v jeho přirozeném prostředí, s ohledem na rozvoj nebo udržení jeho schopností a soběstačnosti.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje podporu a doprovod uživatele při pohybu ve vnitřním i vnějším prostředí, nácvik prostorové orientace a pomoc při využívání kompenzačních pomůcek pro usnadnění mobility (např. hole, chodítka, invalidní vozíky apod.).
Při poskytování služby je kladen důraz na respektující a citlivý přístup pracovníka, který přizpůsobuje tempo i způsob podpory individuálním možnostem uživatele.
Cílem je vždy podporovat samostatnost uživatele v míře, kterou jeho stav umožňuje.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel se pohybuje civilizovaným a důstojným způsobem dle běžných společenských zvyklostí

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu, s ohledem na aktuální potřeby a denní režim uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při přesunu uživatele po domácnosti nebo jiném interiéru,

-        doprovod uživatele při pohybu v exteriéru (např. cesta na úřad, k lékaři, do obchodu, do školy, na procházku),

-        přímý doprovod (uživatel se pracovníka drží) nebo nepřímý doprovod (pracovník sleduje a zajišťuje bezpečí uživatele),

-        dohled při samostatném pohybu uživatele,

-        pomoc při využívání dopravních prostředků (nástup, výstup, přechod přes komunikaci apod.),

-        pomoc při používání kompenzačních pomůcek pro chůzi a orientaci,

-        orientační podporu v neznámém prostředí.

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele podle § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

d) Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík

Cíl úkonu

Zajistit uživateli pomoc a podporu při přesunech na lůžko, vozík či jiné místo, pokud z důvodu snížené soběstačnosti není schopen tento úkon provést samostatně.
Cílem je umožnit uživateli bezpečný, důstojný a komfortní přesun při zachování jeho maximální možné míry soběstačnosti a aktivního zapojení do činnosti.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje veškeré činnosti spojené s přesuny uživatele z jedné polohy nebo místa na druhé (např. z vozíku na lůžko, z lůžka na židli, z vozidla do vozidla apod.).
Při poskytování služby je kladen důraz na respektující a citlivý přístup pracovníka, dodržování zásad bezpečné manipulace s klientem a využívání vhodných kompenzačních pomůcek (např. pojízdný zvedák, otočná podložka, chodítko).
Pracovník provádí úkon tak, aby podporoval rozvoj nebo udržení pohybových schopností uživatele a zároveň zajišťoval jeho bezpečí.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel se přemísťuje bezpečně, důstojně a v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi, podle svých individuálních potřeb a možností.

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu, s ohledem na aktuální potřeby a denní režim uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        fyzickou pomoc při přesunech z lůžka na vozík, ze vozíku na židli, z vozidla a do vozidla

-        pomoc při posazování, vstávání a ukládání na lůžko

-        pomoc při změnách polohy na lůžku (polohování, otáčení, posouvání),

-        pomoc při zajištění stability a bezpečnosti při přesunu,

-        pomoc při nastavování a používání kompenzačních pomůcek usnadňujících přesun.

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence,
v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele podle § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb.,
o sociálních službách.

 

e) Pomoc při úkonech osobní hygieny

Cíl úkonu

Zajistit uživateli pomoc a podporu při úkonech osobní hygieny
v případech, kdy z důvodu snížené soběstačnosti není schopen tyto činnosti vykonávat samostatně.
Cílem je umožnit uživateli udržovat osobní čistotu a tělesnou pohodu důstojným, bezpečným a komfortním způsobem, při zachování jeho maximální možné míry samostatnosti.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje veškeré činnosti spojené s osobní hygienou uživatele, které napomáhají udržení zdraví, čistoty a důstojného vzhledu.
Při poskytování služby je kladen důraz na citlivý, respektující a diskrétní přístup pracovníka, ochranu soukromí uživatele a dodržování hygienických a bezpečnostních zásad.
Pracovník podporuje uživatele v aktivní spolupráci a využívá vhodné kompenzační pomůcky k usnadnění výkonu hygienických úkonů.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel vykonává osobní hygienu důstojným, bezpečným a přiměřeným způsobem, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi a svými individuálními potřebami.

Požadavky na osobní hygienu pracovníků

Pracovníci dbají na ochranu svého zdraví a zdraví uživatele, používají jednorázové ochranné pomůcky (např. rukavice), dodržují zásady osobní hygieny a bezpečné manipulace při práci.

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu, s ohledem na aktuální potřeby a denní režim uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při běžné denní hygieně (mytí rukou, obličeje, čistění zubů, holení apod.),

-        podání hygienických prostředků, ručníků a pomůcek,

-        pomoc při sprchování nebo koupání, včetně přípravy prostředí a zajištění bezpečnosti,

-        pomoc při udržování celkové tělesné čistoty,

-        pomoc při používání hygienických pomůcek (např. žínky, hřebeny, kartáčky, elektrické holicí strojky, sprchová sedačka, madla),

-        dohled při samostatném provádění hygieny, pokud je potřeba

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele podle § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

f) Pomoc při využití WC

Cíl úkonu

Zajistit uživateli pomoc a podporu při úkonech spojených
s používáním toalety, pokud není z důvodu snížené soběstačnosti schopen tyto činnosti vykonávat samostatně.
Cílem je umožnit uživateli vykonávat fyziologické potřeby důstojným, bezpečným a hygienickým způsobem, při zachování maximální možné míry jeho samostatnosti.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje přímou pomoc, podporu nebo dohled při všech činnostech souvisejících s využitím toalety.
Při poskytování služby je dbáno na citlivý a diskrétní přístup, ochranu důstojnosti, soukromí a intimity uživatele a dodržování hygienických a bezpečnostních zásad.
Pracovník využívá vhodné kompenzační pomůcky a postupy zajišťující pohodlí a bezpečnost uživatele.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel využívá toaletu důstojným způsobem, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi, svými individuálními potřebami a fyzickými možnostmi.

Požadavky na osobní hygienu pracovníků

Pracovníci dbají na ochranu zdraví svého i uživatele, používají jednorázové ochranné pomůcky (např. rukavice), dodržují zásady osobní hygieny a bezpečnou manipulaci s použitými pomůckami.

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu, podle aktuálních potřeb a denního režimu uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při přesunu na toaletu a zpět,

-        pomoc při svlékání a oblékání před a po použití toalety,

-        pomoc při samotném použití toalety,

-        pomoc při očistě po použití toalety,

-        výměnu plenkových kalhotek a vložných plen,

-         pomoc při speciální péči (např. péče o kůži speciálním hygienickým prostředkem, výměna kolostomického sáčku apod.),

-        pomoc při mytí rukou po použití toalety,

-        dohled nebo podporu při samostatném vykonávání těchto činností.

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele, v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

g) Pomoc při přípravě jídla a pití

Cíl úkonu

Zajistit uživateli pomoc a podporu při přípravě jídla a pití, pokud není z důvodu snížené soběstačnosti schopen tyto činnosti vykonávat samostatně.
Cílem je umožnit uživateli podílet se na přípravě stravy důstojným, bezpečným a podporujícím způsobem, který zachovává nebo rozvíjí jeho dosavadní schopnosti a samostatnost.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje přímou pomoc, podporu nebo dohled při činnostech spojených s přípravou jídla a pití.
Při poskytování služby je dbáno na citlivý a respektující přístup pracovníka, podporu soběstačnosti uživatele a dodržování hygienických zásad.
Podle potřeby jsou využívány vhodné kompenzační pomůcky nebo technická zařízení usnadňující přípravu jídla a pití.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel si jídlo a pití obstarává důstojným způsobem, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi, hygienickými zásadami a svými individuálními potřebami.

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu, s ohledem na aktuální potřeby a denní režim uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při přípravě jídla a pití (např. krájení, míchání, ohřev, příprava nápojů),

-        dohled při vaření, pečení nebo jiných kuchyňských činnostech,

-        pomoc při výběru vhodných potravin, zejména s ohledem na dietní omezení či doporučení,

-        pomoc při zajištění dovozu jídla, jídlonosičů nebo jiného způsobu zajištění stravy,

-        podporu při výběru jídla z jídelníčku nebo při komunikaci s dodavatelem stravy,

-        dohled nad bezpečnou manipulací s potravinami a kuchyňským vybavením.

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele, v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

h) Pomoc s úklidem a údržbou domácnosti a osobních věcí

Cíl úkonu

Zajistit uživateli pomoc a podporu při úklidu a běžné údržbě domácnosti a osobních věcí, pokud není z důvodu snížené soběstačnosti schopen tyto činnosti vykonávat samostatně.
Cílem je umožnit uživateli žít v čistém, bezpečném a uspořádaném prostředí, které podporuje jeho soběstačnost, důstojnost a kvalitu života.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje přímou pomoc, podporu nebo dohled při běžných činnostech spojených s chodem domácnosti.
Při poskytování služby je kladen důraz na citlivý, respektující a partnerský přístup, který rozvíjí nebo udržuje schopnosti uživatele v péči o vlastní domácnost.
Podle potřeby jsou využívány kompenzační pomůcky nebo vhodné technické prostředky, které usnadňují výkon činností.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel si spravuje svou domácnost a osobní věci důstojným a bezpečným způsobem, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi a svými individuálními možnostmi.

Doba poskytování

Každý všední den v obvyklou denní dobu, dle aktuálních potřeb a možností uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při úklidu domácnosti, kterou uživatel s podporou pracovníka vykonává (např. zametání, stírání podlahy, utírání prachu),

-        pomoc při výběru a použití vhodných čisticích prostředků,

-        pomoc při čištění topidel a manipulaci s tuhými palivy (např. přikládání, vynášení popela),

-        pomoc při mytí nádobí, vynášení odpadků, udržování pořádku,

-        pomoc při praní, sušení, žehlení a ukládání prádla,

-        pomoc při běžné údržbě a péči o domácí spotřebiče,

-        ustlání postele, výměnu ložního prádla,

-        pomoc při rovnání osobních věcí (oblečení, hygienických pomůcek, apod.),

-        zprostředkování kontaktu na vhodné poskytovatele služeb při větších sezónních úklidech nebo opravách.

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele, v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

 

ch) Nákupy a běžné pochůzky

Cíl úkonu

Zajistit uživateli pomoc a podporu při zajišťování nákupů a vyřizování běžných pochůzek, pokud není z důvodu snížené soběstačnosti schopen tyto činnosti vykonávat samostatně.
Cílem je umožnit uživateli udržet si samostatnost a soběstačnost v hospodaření s financemi, zajišťování osobních potřeb a kontaktu s běžným prostředím.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje přímou pomoc, podporu nebo dohled při zajišťování nákupů potravin, drobných předmětů osobní potřeby či jiných běžných věcí a při vyřizování pochůzek.
Při poskytování služby je kladen důraz na respektování vůle a rozhodování uživatele, podporu jeho aktivního zapojení a zachování důstojnosti.
V případě potřeby pracovník využívá kompenzační pomůcky nebo technická zařízení (např. nákupní vozík, schůdky, apod.) a postupuje bezpečně s ohledem na fyzické možnosti uživatele.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel si zajišťuje nákupy a běžné pochůzky důstojným a bezpečným způsobem, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi a svými individuálními potřebami.

Doba poskytování

Každý všední den v obvyklou denní dobu, s ohledem na aktuální potřeby uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při výběru a nákupu potravin a jiných běžných věcí,

-        pomoc při manipulaci s nákupem (odnesení nákupu, uložení potravin apod.),

-        doprovod uživatele do obchodu, lékárny, na poštu, úřady apod.,

-        dohled při samostatném nákupu uživatele, včetně pomoci při čtení etiket nebo obsluze samoobslužných pokladen,

-        pomoc při vyřízení běžných pochůzek (např. platba složenek, vyzvednutí receptu, donesení dokumentů),

-        zajištění nákupu nebo pochůzky asistentem, pokud uživatel nemůže být přítomen,

-        pomoc při hospodaření s finančními prostředky, vedení přehledu o utracených částkách (v souladu s pravidly poskytovatele služby).

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám uživatele, v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

i) Pomoc a podpora rodině v péči o dítě

Cíl úkonu

Zajistit pomoc a podporu rodině při péči o dítě v případech, kdy rodiče nebo pečující osoby z důvodu snížené soběstačnosti nebo nepříznivé sociální situace nejsou schopni péči o dítě vykonávat samostatně v potřebném rozsahu.
Cílem je umožnit dítěti bezpečný, podnětný a důstojný rozvoj
v přirozeném rodinném prostředí
a současně posílit schopnosti a kompetence rodičů při péči o dítě.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje přímou pomoc, podporu nebo dohled při činnostech spojených s běžnou péčí o dítě, zajištěním jeho potřeb, bezpečí, hygieny a rozvoje.
Při poskytování služby je kladen důraz na respekt k rodičovské roli, citlivý přístup k dítěti a zachování jeho důstojnosti, soukromí a bezpečí.
Podpora pracovníků směřuje k posilování rodičovských dovedností a soběstačnosti rodiny.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel má zajištěnou pomoc při péči o dítě důstojným a bezpečným způsobem, v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi, s ohledem na individuální potřeby dítěte i rodiny.

Doba poskytování

Každý den, v obvyklou denní dobu, s ohledem na potřeby a denní režim rodiny a dítěte.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při zajištění péče o dítě (např. krmení, podávání jídla a pití, přebalování, oblékání, ukládání ke spánku),

-        dohled nad dítětem v domácnosti nebo při pobytu venku,

-        doprovod dítěte (např. na vycházku, do školy, školky, k lékaři apod.),

-        pomoc při zajištění hygieny dítěte a udržování pořádku v jeho osobních věcech,

-        pomoc při zajištění bezpečného prostředí pro dítě,

-         podpora rodičů při osvojování si péče o dítě, včetně používání vhodných kompenzačních nebo bezpečnostních pomůcek.

Forma úkonu

Osobně.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence,
v individuálně dohodnutou dobu a v rozsahu odpovídajícím potřebám rodiny a dítěte, v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

j) Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob

Cíl úkonu

Cílem této činnosti je zajistit pomoc a podporu uživateli při obnovování, upevňování nebo rozvíjení kontaktů s rodinou a širším sociálním okolím, a také při aktivitách, které napomáhají sociálnímu začlenění.
Podpora je poskytována s ohledem na individuální přání, schopnosti a potřeby uživatele, s cílem posilovat jeho soběstačnost, sebevědomí a sociální vztahy.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje pomoc při navazování a udržování kontaktu s rodinou, přáteli, komunitou a institucemi, a také podporu při zapojení do společenského, kulturního nebo volnočasového života.
Asistent působí podpůrně, nikoli nahrazujícím způsobem, s respektem k soukromí, osobním vztahům a vůli uživatele.
Cílem je předcházet sociální izolaci a podporovat začlenění uživatele do běžného života společnosti.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel má zajištěnou pomoc při kontaktu s rodinou a sociálním okolím důstojným způsobem v souladu s běžnými společenskými zvyklostmi, v rozsahu odpovídajícím jeho potřebám a možnostem.

Doba poskytování

Každý všední den v obvyklou denní dobu, dle aktuálních potřeb a možností uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        zprostředkování kontaktu (např. telefonicky, elektronicky, osobně),

-        doprovod při návštěvách rodiny, přátel, kulturních, společenských či komunitních akcí,

-        pomoc při účasti na zájmových, vzdělávacích nebo volnočasových aktivitách,

-        podporu při vyhledávání vhodných aktivit vedoucích k sociálnímu začleňování,

-        komunikaci s rodinou v zájmu uživatele (např. sdílení informací o průběhu dne, postřehů asistenta),

-        podporu v udržování přirozených mezilidských vztahů a sounáležitosti s komunitou.

Forma úkonu

Osobně, případně zprostředkovaně (např. telefonicky, online, písemně).

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence, v individuálně dohodnutou dobu a v míře podpory odpovídající určeným potřebám uživatele, v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

k) Pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností

Cíl úkonu

Cílem této činnosti je podporovat osobní rozvoj uživatele prostřednictvím nácviku, upevňování a rozvíjení motorických, psychických a sociálních dovedností.
Smyslem je posílit soběstačnost, sebevědomí a sociální začlenění uživatele a přispět k udržení nebo zlepšení jeho fyzických i mentálních schopností.
Činnost je prováděna s respektem, citlivostí a ohledem na individuální tempo a aktuální možnosti uživatele.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje pomoc a podporu při aktivitách směřujících k zachování či rozvoji schopností uživatele.
Asistent působí motivačně, podpůrně a povzbuzujícím způsobem, přičemž respektuje právo uživatele rozhodovat o své účasti a o volbě aktivit.
Činnosti mohou probíhat v domácím prostředí, v komunitě či ve spolupráci s dalšími institucemi.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel očekává, že mu bude poskytnuta podpora při udržování nebo rozvíjení schopností důstojným, respektujícím a individuálně přizpůsobeným způsobem.

Doba poskytování

Každý všední den v obvyklou denní dobu, v souladu s potřebami, zájmy a možnostmi uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        pomoc při nácviku jemné i hrubé motoriky (např. jednoduché pracovní úkony, manipulace s předměty, cvičení pohyblivosti),

-        činnosti podporující paměť, koncentraci a psychickou kondici (např. hry, křížovky, čtení, práce s textem, cvičení paměti),

-        podněcování k tvořivým a kulturním aktivitám (např. výtvarné činnosti, práce na počítači, zpěv, poslech hudby, ruční práce, společné tvoření),

-        podporu při rozvíjení sociálních dovedností (např. vedení rozhovorů, práce ve dvojici či skupině, účast na společných akcích, komunikace v běžných situacích),

-        dohled a konkrétní pomoc při vyučování nebo samostatném vzdělávání,

-        podporu při plánování a vyhodnocování osobních cílů rozvoje.

Forma úkonu

Osobně – asistent aktivně nabízí a realizuje činnosti směřující k osobnímu rozvoji uživatele.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence,
v individuálně dohodnutou dobu, v míře podpory odpovídající určeným potřebám uživatele,
v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

l) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Cíl úkonu

Cílem této činnosti je umožnit a podpořit uživateli kontakt se společenským prostředím, zejména tehdy, pokud není schopen tuto oblast zvládat samostatně.
Smyslem je předcházet sociální izolaci, podporovat začleňování uživatele do běžného života společnosti a umožnit mu účast na aktivitách odpovídajících jeho věku, schopnostem, zájmům a přáním.
Důraz je kladen na citlivý, respektující a partnerský přístup pracovníků, který napomáhá rozvoji či udržení dosavadních schopností a dovedností.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje pomoc, podporu a doprovod uživatele při kontaktu se společenským prostředím – jak v běžném životě, tak v rámci kulturních, vzdělávacích, pracovních a jiných aktivit.
Asistent uživateli poskytuje podporu v oblasti orientace, komunikace, rozhodování a účasti na společenském dění, přičemž respektuje jeho individuální potřeby, tempo i přání.

Požadavky uživatelů na službu

Uživatel očekává, že mu bude poskytnuta podpora při orientaci a účasti ve společenském prostředí důstojným, respektujícím a individuálně přizpůsobeným způsobem.

Doba poskytování

Každý všední den v obvyklou denní dobu, v souladu s aktuálními potřebami a možnostmi uživatele.

Obsah úkonu (dle metodik základních činností) zahrnuje zejména

-        doprovod uživatele do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity (např. koncerty, kroužky, kino, divadlo, výstavy apod.),

-        doprovod na úřady, instituce veřejné správy (města, obce, soudy, policie, úřady práce, pošta apod.),

-        doprovod k institucím poskytujícím veřejné služby (např. kadeřník, pedikúra, kosmetika, opravna apod.),

-        pomoc při vyhledávání a zprostředkování informací, např. prostřednictvím internetu, tisku nebo jiných médií,

-        podporu při navazování a udržování kontaktů s lidmi z přirozeného sociálního prostředí (rodina, přátelé, sousedé, komunita).

Forma úkonu

Osobně – přímá účast asistenta, doprovod, zprostředkování kontaktů a informací.

Způsob úkonu

Dle sjednané smlouvy o poskytování služby osobní asistence,
v individuálně dohodnutou dobu, v míře podpory odpovídající určeným potřebám uživatele,
v souladu s § 2 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

 

m) Pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů

Cíl úkonu

Cílem této činnosti je poskytnout uživateli podporu a pomoc při komunikaci s úřady, institucemi a dalšími subjekty, aby mohl uplatňovat svá práva, oprávněné zájmy a vyřizovat osobní záležitosti.
Služba napomáhá rozvíjet schopnosti uživatele samostatně jednat a rozhodovat, přičemž je kladen důraz na respektující, důstojný a individuální přístup pracovníků.

Popis úkonu

Úkon zahrnuje pomoc při komunikaci v situacích, kdy uživatel potřebuje podporu v porozumění, vyjádření nebo vyjednávání, a to s cílem, aby mohl uplatnit svá práva a zájmy rovnocenně s ostatními.
Asistent může pů

 

 

 

 

   
   

Na provoz této služby přispívá

Dvůr Králové nad Labem